نکات استفاده از لیوان یکبار مصرف

استفاده از لیوان های یکبار مصرف در زندگی انسان ها نقش پررنگی دارد به عنوان مثال به یک کافه می روید و تقاضای قهوه می کنید صاحب کافه قهوه را در داخل لیوان کاغذی قهوه درب دار و یا دوجداره سرو می کند به فست فود می روید و می خواهید یک لیوان نوشابه همراه غذای خود میل کنید احتمالا داخل لیوان کاغذی تک جداره ۳۶۰ یا ۴۸۰ سی سی نوشابه را برای شما سرو می کنند.

دلیل این امر رعایت نکات بهداشتی است داخل لیوان یکبار مصرف قبل از شما هیچ کس نوشیدنی نخورده است به همین دلیل میزان ریسک ابتلا به بیماری های واگیردار از این طریق به صفر می رسد از این رو در بسیاری از مراسمات استفاده از ظروف یکبار مصرف بسیار مرسوم است.

لیوان یکبار مصرف و انواع آن

لیوان یکبار مصرف دارای انواع مختلفی است. حتماً بسیاری از ما در هنگام خرید لیوان یکبار مصرف با انواع مختلف آن رو به رو می شویم. در ادامه بررسی انواع لیوان یکبار مصرف می پردازیم.

  • لیوان پلاستیکی شفاف و نیمه شفاف

اولین نسل لیوان یکبار مصرف، لیوان های پلاستیکی بوده اند اما هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند این لیوان ها نیمه شکننده هستند ولی اگر به آن ها فشار زیادی وارد کنید قطعاً می شکنند. بهتر است در آنها نوشیدنی های بسیار داغ را مصرف نکنید.

لیوان های شفاف قابلیت مقاومت تا دمای 100 درجه سانتی گراد را دارند ولی بهتر است تا دمای بیشتر از 95 درجه در داخل آنها استفاده نشود چون امکان دارد مواد سمی در داخل نوشیدنی حل شده و وارد بدن شود همچنین امکان دارد در اثر فشار محتوای داخل لیوان بر روی دست یا بدن شما ریخته و ایجاد سوختگی کند.

  • لیوان پلاستیکی مات

برای ساخت لیوان پلاستیکی مات از مواد بازیافتی استفاده می شود برای رنگ آمیزی این لیوان ها از رنگدانه به صورت جداگانه استفاده می شود به دلیل قیمت بیشتر نوع رنگی(زرد و قرمز و …) لیوان پلاستیکی مات، بیشتر به صورت سفید تولید می شود.

روش ساخت لیوان پلاستیکی مات نیمه فرمنیگ است مانند لیوان پلاستیکی شفاف، این لیوان نیز نیمه شکننده است و می تواند دمای 100 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

  • لیوان یکبار مصرف کاغذی

شاید نزدیک به یک دهه است که استفاده از لیوان کاغذی بجای لیوان پلاستیکی در کشور ما رواج پیدا کرده باشد زمانی که به فست و فود ها، کافی شاپ ها و رستوران ها مراجعه می کنید ظروف یکبار مصرف کاغذی زیادی به چشمتان می خورد.

لیوان کاغذی می تواند در برابر دمای بالا مقاومت کند با اینکه قیمت لیوان کاغذی نسبت به لیوان پلاستیکی بیشتر است، ولی به خوبی در بین مردم جایگاه خود را پیدا کرده است. همچنین لیوان کاغذی به دلیل اینکه به سرعت در طبیعت بازیافت می شود. بیشتر مورد توجه کسانی قرار گرفته است که دغدغه محیط زیست را دارند.

  • لیوان یکبار مصرف سلولزی یا گیاهی

همانطور که از نام آن پیدا است این لیوان کاملاً از مواد گیاهی مانند نشاسته، موم، روغن و فیبرهای گیاهی ساخته شده است. لیوان گیاهی نسل جدید لیوان های یکبار مصرف است. این لیوان ها مناسب ترین جایگزین برای لیوان های پلاستیکی هستند هیچ ضرری برای بدن ندارند و بعد از مدتی در طبیعت بازیافت می شوند.

قیمت لیوان گیاهی از سایر لیوانهای یکبار مصرف بیشتر است دلیل این امر ساخت متفاوت آن است شما می توانید با خیال آسوده مایعات داغ را در داخل این لیوان ها مصرف کنید زیرا در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم هستند.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه