مزایای لیوان کاغذی و معایب آن

مقدمه-مزایای لیوان کاغذی شاید یکی از دلایل استفاده زیاد از لیوان های یکبار مصرف بخاطر مسائل بهداشتی باشد. در گذشته در مکان های عمومی مردم برای آب خوردن از لیوان های مشترک استفاده می کردند. این امر باعث انتقال بیماری های واگیر دار به هم دیگر می شد. بنابراین فردی به نام “لاورانس لون” اولین لیوان کاغذی را در سال 1907 اختراع کرد.

با این اختراع دیگر لازم نبود همه افراد از یک لیوان برای نوشیدن آب استفاده کنند. این اختراع بزرگترین خدمت را به سلامتی افراد جامعه کرد. زیرا در سال 1918 و با فراگیری آنفولانزای اسپانیای بسیاری از افراد به دلیل استفاده مشترک از لیوان ها در مکان های عمومی جان خود را از دست داده اند.

در این مقاله سعی می کنیم به معرفی انواع لیوان کاغذی بپردازیم و در مورد مزایا و معایب آن بحث کنیم.

انواع لیوان یکبار مصرف کاغذی

همانطور که قسمت مقدمه مقاله گفته شد دلیل محبوبیت این ظروف بهداشتی بودن این ظروف بود. زیرا اینکه دیگر لازم نبود برای نوشیدن آب، از لیوان های مشترک استفاده شود و اینگونه از شیوع بیمارهای واگیردار جلوگیری شد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت لیوان یکبار مصرف کاغذی این است که برای نوشیدنی های داغ مانند چای و قهوه نیز بسیار مناسب است. زیرا در لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی نمی توانیم نوشیدنی های داغ را مصرف کنیم چون علاوه بر اینکه گرما را به دست منتقل می کند و باعث می شود نتوانید لیوان را در دست خود نگه دارید، باعث بروز سرطان نیز می شود. لیوان های کاغذی یکبار مصرف کاغذی دارای انواع و ابعاد گوناگون است.

از انواع لیوان یکبار مصرفکاغذی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیوان کاغذی با لایه جدا کننده هوا:

    این نوع لیوان کاغذی بهترین انتخاب برای مصرف نوشیدنی داغ است. زیرا هم از انتقال گرما به دست جلوگیری می کند و هم بخاطر وجود لایه جدا کننده هوا نوشیدنی درون لیوان گرم باقی می ماند.

  • لیوان کاغذی پلی کربنات:

    برای ساخت این نوع لیوان کاغذی از یک لایه جدا کننده پلی کربنات استفاده می شود. این لایه باعث می شود این لیوان برای مصرف نوشیدنی سرد و گرم مناسب باشد.

  • ساخت لیوان کاغذی با استفاده از موم:

    برای ساخت این نوع لیوان کاغذی مانند لیوان کاغذی پلی کربنات، از یک لایه موم ساخته شده است. بهترین انتخاب برای مصرف نوشیدنی سرد است.

  • لیوان کاغذی بازیافت شده:

    یک انتخاب عالی برای تمامی افراد. زیرا این لیوان کاغذی از مواد بازیافت شده ساخته می شود و به محیط زیست آسیب نمی رساند. بنابراین یکی از مزایای لیوان کاغذی محسوب می شود. همه ی ما انسان ها باید به محیط زیست احترام بگذاریم. زیرا زندگی بدون وجود جنگلها، دریا و … غیر قابل اندیشیدن است.

  • لیوان کاغذی پایدار:

    در ساخت این نوع لیوان کاغذی از مواد تجدید پذیر استفاده می شود. بنابراین بعد مصرف شدن و رها سازی در محیط زیست به راحتی تجزیه می شود و باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست نمی شود. همانطور که قبلاً گفته شده بود حفظ محیط زیست برای تمامی موجودات ضروری است و باید در حفظ آن کوشا باشیم. بنابراین بهترین انتخاب برای خرید لیوان یکبار مصرف کاغذی همین گزینه آخر از انواع لیوان کاغذی است.

انواع لیوان کاغذی براساس ابعاد

  1. لیوان کاغذی شات (قابل استفاده برای ظروف سس در رستوران ها و به عنوان تستر و سمپلینگ و …) با ظرفیت 70 سی سی
  2. لیوان کاغذی معمولی با ظرفیت 180 و 200 سی سی
  3. لیوان کاغذی نوشابه و دلستر با ظرفیت 480 سی سی
  4. لیوان کاغذی مخصوص نوشیدنی های دست ساز و گازدار با ظرفیت 650 سی سی
  5. لیوان کاغذی مخصوص سیب زمینی سرخ شده، مرغ سوخاری، پاپ کورن و پفک و … با ظرفیت 1000 سی سی

مزایا و معایب لیوان یکبار مصرف کاغذی

همانطور که قبلا گفته شده بود استفاده از لیوان های یکبار مصرف کاغذی بسیار در بین مردم رایج است. در بسیاری از مکان های عمومی در کنار آب سردکن ها حتما لیوان های یکبار مصرف دیده می شود. دلیل استفاده همگانی از لیوان های یکبار مصرف رعایت اصول بهداشتی است. یکی از مزایای لیوان کاغذی این است که به محیط زیست آسیب نمی رساند.

برای ساخت لیوان های کاغذی از مواد گیاهی مانند نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم استفاده می شود. برای استحکام این نوع لیوان و  اینکه مایع از درون آن به بیرون نشت نداشته باشد از موم عسل، روغن گیاهی و گلوتن استفاده می شود که این مواد خاصیت آب گریز بودن دارند.

همچنین برای ساخت لیوان کاغذی از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. بنابراین به راحتی در محیط زیست قابل بازیافت هستند و باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست نمی شود. همچنین زمانی که مواد داغ را درون این ظروف سرو می کنیم هیچ ماده ی مضری وارد مواد غذایی نمی شود.

این لیوان ها نسبت به لیوان های پلاستیکی منعطف تر هستند و می توانید با خیال راحت نوشیدنی های داغ را درون این لیوان ها مصرف کنید. زیرا هیچ ماده شیمیایی در ساخت آن ها دخیل نیست.

اما باید بدانید هزینه ساخت این لیوان ها بسیار بالا است و تقریباً دو و نیم برابر لیوان فومی است. همچنین ساخت این نوع لیوان محدود است. هزینه بالا ساخت این لیوان یک عیب بسیار بزرگ است. زیرا سازندگان ترجیح می دهند از سایر نمونه های لیوان کاغذی استفاده کنند.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه