تاریخچه لیوان یک بار مصرف کاغذی و انواع آن

خلاصه-تاریخچه لیوان یک بار مصرف کاغذی در طول تاریخ هر پیشرفتی در علم به منظور افزایش راحتی و آسایش بشر بوده است. ظروف یکبار مصرف نیز از این قائده مستثنی نیستند. اختراع و ساخت ظروف یک بار مصرف به منظور افزایش آسایش و بهداشتی فردی بوده است.

البته نباید از این نکته غافل شویم که بعضی از اختراعات بشر تأثیرات منفی بر روی محیط زیست گذاشته است. یکی از این اختراعات ظروف یک بار مصرف پلاستیکی است. این ظروف در محیط زیست باقی می مانند و باعث آلودگی آن می شوند. همچنین استفاده از مواد گرم در داخل این ظروف باعث حل شدن مواد سمی و ایجاد بیماری در افراد می شود.

استفاده از لیوان یک بار مصرف نیز برای جلوگیری از بیماری های واگیردار در بین مردم رواج پیدا کرد. اما دلیل استفاده از لیوان کاغذی بخاطر مزایای آن نسبت به سایر لیوان های یک بار مصرف است. همچنین لیوان کاغذی قابل بازیافت در محیط است. در ادامه به بررسی تاریخچه لیوان یکبار مصرف کاغذی می پردازیم.

تاریخچه اختراع لیوان کاغذی

اولین لیوان کاغذی در امپراتوری چین مصرف می شد و به آن “چی پی” گفته می شد. بیشترین استفاده لیوان کاغذی برای صرف چای بود. چی پی توسط طراحان چینی در رنگ ها و طرح های زینتی زیبای ساخته می شد.

استفاده از لیوان کاغذی به صورت امروزی برای اولین در اوایل قرن بیستم رواج پیدا کرد. در آن زمان در مکان های عمومی بیشتر مردم از لیوان شیشه ای برای نوشیدن آب استفاده می کردند. به دلیل استفاده مشترک افراد از این لیوان ها، بیماری های واگیردار را به هم منتقل می کردند.

در سال 1908 فردی به نام دیکسی لیوان کاغذی را اختراع کرد. بنابراین برای جلوگیری از شیوع بیماری بین افراد، برای اولین بار یکی از خطوط راه آهن به نام “لاکاواما” از لیوان کاغذی بجای لیوان شیشه ای استفاده کردند. سال 1917 به طور کلی لیوان های شیشه ای از دسترس عموم خارج شد و لیوان های کاغذی جایگزین شد.

لیوان کاغذی

برای ساخت لیوان یک بار مصرف کاغذی از خمیر کاغذ استفاده می شود. برای جلوگیری از نشت مایعات به بیرون، داخل آن از یک لایه موم یا پلاستیک پوشانده شده است. برای ساخت این لیوان ها از کاغذ بازیافتی استفاده می شود. یکی از مزایای لیوان کاغذی این است که گرما را به دست فرد منتقل نمی کند و فرد می تواند زمان بیشتری لیوان را در دست خود نگه دارد.

برای ساخت لیوان کاغذی از گرماژ بین 210 تا 280 گرم استفاده می شود. این مقدار گرماژ براساس سایز لیوان کاغذی می تواند متغییر باشد. همچنین در ساخت لیوان کاغذی از پلی اتیلن استفاده می شود. این ماده کاملاً بهداشتی و قابل بازیافت در محیط زیست است. همچنین از نشت مایعات به لایه بیرونی جلوگیری می کند.

انواع لیوان کاغذی

لیوان کاغذی دارای انواع مختلفی است. یکی از قدیمی ترین انواع لیوان یک بار مصرف نوع کاغذی آن است. لیوان کاغذی دارای محبوبیت زیادی است. زیرا در محیط زیست قابل بازیافت است و آلودگی ایجاد نمی کند.

لیوان کاغذی دارای ابعاد مختلفی است. 60 سی سی کوچکترین سایز لیوان کاغذی است. که به عنوان لیوان کاغذی شات و برای نمونه گیری و سمپلینگ استفاده می شود. از لیوان کاغذی 360 و 480 سی سی به عنوان لیوان کاغذی نوشابه و نوشیدنی های گازدار استفاده می شود.

انواع لیوان کاغذی عبارتند از:

  1. لیوان کاغذی با لایه جداکننده هوا:

در ساخت این نوع لیوان کاغذی از یک لایه جدا کننده هوا استفاده شده است. این لایه به گرم ماندن نوشیدنی کمک می کند. همچنین از سوزاندن دست شما جلوگیری می کند.

  1. لیوان کاغذی پلی کربنات:

در ساخت این نوع لیوان کاغذی از یک لایه پلی کربنات استفاده شده است. این نوع لیوان کاغذی برای استفاده از هر دو نوشیدنی سرد و گرم مناسب است.

  1. لیوان کاغذی بازیافت شده:

لیوان کاغذی بازیافت شده، از کاغذهای بازیافتی ساخته می شود. اگر شما حامی محیط زیست هستید این نوع لیوان بهترین انتخاب است.

  1. لیوان کاغذی پایدار:

برای ساخت لیوان کاغذی پایدار از منابع تجدیدپذیر استفاده می شود. در واقع تمامی موادی که در ساخت این مواد استفاده می شود کاملاً تجدیدپذیر هستند. بنابراین بهترین انتخاب برای نوشیدنی های سرد و گرم است.

  1. لیوان کاغذی ساخته شده از موم:

لیوان کاغذی ساخته شده از موم مانند لیوان کاغذی پلی کربنات است. در واقع موم بکار رفته در لیوان کاغذی از نشت آب به بیرون جلوگیری می کند.

مزایای استفاده از لیوان کاغذی

  • برای ساخت این نوع لیوان از منابع تجدیدپذیر استفاده می شود.
  • آلودگی در محیط زیست را کاهش می دهد.
  • انرژی مصرفی کاهش پیدا می کند.
  • برای ساخت این نوع لیوان کاغذی از منابع نفتی و پلیمری استفاده نمی شود.
دکتر کرابی
ارسال دیدگاه