نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف

نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف تب استفاده از ظروف یکبار مصرف در دهه اخیر بسیار فراگیر شده است. به طوری که روزانه شاهد افزایش تعداد فروشگاه های هستیم که اقدم به فروش ظروف یکبار مصرف می کنند.

این ظروف باعث افزایش آسودگی ما شده است. اما بعضی از انواع آنها بسیار مضر است و به بدن آسیب های جدی می رساند. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بسیار مضر هستند. اگر در داخل این ظروف چای یا قهوه یا هر نوشیدنی داغی را مصرف کنید. مواد سمی موجود در پلاستیک در داخل آن ها حل شده و بیماری های مختلفی را به وجود می آورد.

دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرف قیمت مناسب آنها است. همچنین جدیداً ظرفهای با رنگبندی های متنوع و طراح های زیبا به بازار آمده است. بنابراین اکثر مردم ترجیح می دهند در مراسمات خود از این ظروف یکبار مصرف استفاده کنند. با تمام این مزایا ولی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بسیار برای بدن و محیط زیست مضر هستند. برای رفع این مشکل ظروف یکبار مصرف کاغذی و گیاهی به بازار معرفی شد. این ظروف صدمات بسیار کمتری به محیط زیست و بدن انسان وارد می کنند.

نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف

با همه این صحبت ها باز هم بسیاری از مردم ترجیح می دهند از ظروف یکبار مصرف برای پذیرایی در مراسمات مختلف خود استفاده کنند. به همین دلیل اگر شما نیز جزء کسانی هستید که ترجیح می دهید از ظروف یکبار مصرف استفاده کنید. بهتر از ظروف یکبار مصرف کاغذی و گیاهی استفاده کنید.

دانشمند برای کاهش صدمات به محیط زیست و بدن انسان ظروف یکبار مصرف کاغذی را معرفی کردند. در این ظروف شما می توانید به راحتی نوشیدنی و غذای گرم خود را نگهداری کنید. این ظروف با اینکه در تماس مستقیم با مواد غذایی هستند اما هیچ ضرری برای بدن ندارند.

به عنوان مثال می توانید از لیوان کاغذی 1000 و 500 سی سی به عنوان کاسه مرغ سوخاری یا پفیلا استفاده کنید. همچنین می توانید از لیوان های کاغذی 360 سی سی به عنوان لیوان قهوه یا لیوان کاغذی نوشابه ای استفاده کنید. از این سایزهای لیوان کاغذی در مکان های مختلفی استفاده می شود.

بهتر است نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف را بدانید. با ما همراه باشید تا به شما نکات مهم را آموزش بدهیم.

  1. برای مصرف نوشیدنی و غذای سرد از ظروف شفاف استفاده کنید.

حتماً شما هم برای سلامتی خود ارزش قائل هستید. اگر کمی اخبار و برنامه های بهداشتی را دنبال کنید خواهید فهمید که ظروف پلاستیکی و شفاف برای نوشیدنی و غذاهای سرد مصرف می شود. از خوردن و آشامیدن مواد گرم در داخل این ظروف جداً خودداری کنید.

زمانی که شما در داخل لیوان پلاستیکی آب جوش می ریزید. مواد شیمایی موجود در داخل لیوان وارد آب شده و از طریق خوردن وارد بدن شما می شود. این ترکیبات بسیار خطرناک هستند. مخصوصاً مواد سرطان زا در ساخت ظروف شفاف بیشتر استفاده می شود.

  1. برای غذاهای گرم از ظرفهای سفید استفاده کنید.

در ساخت این ظروف از فوم استفاده می شود. این نوع ظروف یکبار مصرف برای غذاهای سرد، گرم و مطوب انتخاب مناسبی است. اما اگر می خواهید در داخل آنها غذاهای مانند آش، حلیم یا نوشیدنی داغی مانند چای و قهوه را استفاده کنید این نوع ظروف مناسب نیستند.

  1. ظروف رنگ آمیزی شده نخرید

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم امروزه برای جذابیت بیشتر ظروف یکبار مصرف بر روی آن ها رنگ آمیزی یا طرحهای مختلفی را استفاده می کنند. اما این ظروف را باید محتاطانه تر استفاده کنید. زیرا این ظروف مانند ظروف چینی و کریستال توانایی نگهداری رنگ را بر روی خود ندارند. زمانی که غذای داغ بر روی لایه رنگی ریخته می شود. این رنگها در داخل غذا حل شده و وارد بدن می شوند.

  1. بیشتر از شش ماه از بطری پت استفاده نکنید.

جنس بطری های آب آشامیدنی از PVC است. این ماده برای بدن هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما زمانی که شما به طور مرتب آن را از آب شهری پر می کنید و استفاده می کنید. شاید بیش از شش ماه آب داخل این ظروف را در داخل یخچال نگهداری کنید. این کار باعث آلوده شدن آب می شود.

  1. از قرار دادن بطری پلاستیکی در داخل فریزر جداً خودداری کنید.

زمانی که شما در داخل این ظروف آب می ریزید و در داخل فریزر قرار می دهید. سمی به نام دیوکسین از ظروف پلاستیکی خارج شده و باعث ایجاد بیماری در افرادی می شود که از این آب استفاده می کنند.

  1. فقط یکبار استفاده کنید.

بعضی از غذاهای بسته بندی شده را فقط یکبار می توانید در داخل مایکروویو گرم کنید. اگر بعد از سرد شدن بخواهید دوباره آنها را داخل مایکروویو گرم کنید. امکان دارد گرمای شدید مایکروویو باعث انتقال مولکولهای پلیمری به غذا شود.

چاره کار کیست؟

در این مقاله سعی کردیم در مورد نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف صحبت کنیم. با تمام مشکلاتی که در بالا در مورد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بیان کردیم. بهتر است ظروف یکبار مصرف کاغذی را جایگزین آن کنید. زیرا ظروف کاغذی در طبیعت بازیافت می شوند. همچنین اثرات زیان باری بر روی افراد نمی گذارند. به راحتی در این نوع ظروف می توانید غذا و نوشیدنی داغ را مصرف کنید.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه