لیوانهای کاغذی چگونه تجزیه می شوند

لیوان کاغذی یکی از پر مصرف ترین لوازم مصرفی است. زمانی که به مکان های عمومی می رویم معمولا در کنار هر آب سردکنی یک دسته لیوان یکبار مصرف حتماً وجود دارد. یکی از دلایل استفاده از لیوان کاغذی در مکانهای عمومی، رعایت اصول بهداشتی است. در گذشته یکی از راههای انتقال بیماری های واگیر دار استفاده مشترک از لیوان بوده است.

لیوان های کاغذی به منظور کاهش بیماری ها در مکان های عمومی توزیع شد. کم کم شاهد همه گیر شدن استفاده از این لوازم شدیم. به قدری استفاده از لوازم یکبار مصرف افزایش یافته است که مردم در بسیاری از مراسمات خود از استفاده از این لوازم را ترجیح می دهندد.

لیوانهای کاغذی چگونه تجزیه می شوند؟

در این بخش در مورد اینکه بعد از استفاده از لیوان کاغذی چه اتفاقی می افتد را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین تفاوت بین لیوان های کاغذی معمولی و لیوان های پلاستیکی و چگونگی بازیافت یا کمپوست آن را مورد بررسی قرار می دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم لیوان های کاغذی چگونه تجزیه می شوند. برای ساخت لیوان های کاغذی از یک لایه روکش پلاستیکی استفاده می شود. به عنوان مثال برای ساخت لیوان های کاغذی ۳۶۰ سی سی و ۴۸۰ سی سی نیز از یک روکش پلاستیکی استفاده می شود.

لیوان های کاغذی با روکش پلاستیک

لیوان ها کاغذی کاملاً قابل بازیافت هستند. بعد از بازیافت این لیوان ها دوباره از کاغذ آن ها در تولید محصولات کاغذی جدید مانند مجلات یا کیسه های کاغذی استفاده می کنند.

بهتر است که لیوان های کاغذی را در سطل های مقوایی یا سطل های بازیافت ریخته شوند. این لیوان های کاغذی  را جمع آوری و به یکی از بزرگترین کارخانه های تولید کاغذ در اروپا ارسال می کنند تا بتوانند بازیافت شوند. از آنجا که لیوان های کاغذی با الیاف ساخته می شوند، به عنوان ماده اولیه برای کارخانجات کاغذی ارزشمند خواهند بود. زیرا به عنوان یک منبع بالقوه برای تولید مجلات مفید خواهند بود.

غیر از اینکه در کارخانه ها کاغذ بازیافت شود، لیوان های پلاستیکی با شرایط خاص در معرض حرارت و گرما قرار می گیرند تا به راحتی در محیط بازیافت شوند اگر لیوان ها کاغذی بدون روکش پلاستیکی باشند بازیافت و تجدید آن به سایر محصولات کاغذی مانند مجلات و روزنامه های کاغذی آسان تر می شود. برای ساخت لیوان های کاغذی نوشابه ای به خاطر اینکه مایع به بیرون نشت نکند از لیوان کاغذی با روکش پلاستیکی استفاده می شود.

لیوان های کاغذی PLA

این نوع لیوان های کاغذی در طبیعت تخریب پذیر هستند. برای ساخت آن ها از یک لایه نازک پلاستیکی که از مواد گیاهی (PLA) ساخته شده است، استفاده می کنند. برای ساخت پلاستیک PLA از مواد گیاهی مانند قند، نشاسته ذرت و شکر استفاده می شود. در واقع معنی تجزیه پذیری این نوع لیوان کاغذی یعنی در صنعت قابل تجزیه است. زیرا پلاستیک PLA نمی تواند در طبیعت تجزیه شود.

پلاستیک را می توان تحت شرایط خاص در تاسیسات صنعتی تجزیه کرد. زیرا باید حدود ۹۰ روز قبل از تجزیه در اتاق مرطوب باشد.

پلاستیک PLA به طور اصولی باید سریعتر از بین برود و در طبیعت تخریب شود. اما این موضوع به خوبی ثابت نشده است.

همچنین بسیاری از کشورها امکانات صنعتی برای بازیافت این لیوان کاغذی ندارند. در واقع کشورهای کمی وجود دارند که می توانند لیوان های کاغذی را بازیافت کنند. بنابراین از سوختن این مواد برای از بین بردن ظروف یکبار مصرف استفاده می کنند. که این روش برای محیط زیست بسیار مضر است.

لیوان های کاغذی معمولی

مواد پلاستیکی که برای دوام لیوان در مقابل مایعات استفاده می شود باعث می شود لیوان های کاغذی از نظر ماهیت قابل بازیافت نباشند و تجزیه آنها صدها سال طول بکشد. هنگامی که لیوان های کاغذی به تدریج تجزیه می شوند میکروبلاستیک های ریز جمع می شوند.

در سالهای اخیر، زباله های پلاستیکی که شامل لیوان های قهوه یکبار مصرف بدون روکش پلی اتیلن هستند. نیز مورد استفاده قرار گرفتند. بر طبق گزارشی از انگلستان هر سال حدود 2.5 میلیارد لیوان قهوه دور ریخته می شوند. در نهایت بیش از 99.75٪ لیوان ها بازیافت نمی شوند.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه لیوانهای کاغذی چگونه تجزیه می شود صحبت کردیم. بهتر است بجای استفاده از ظروف یکبار مصرف از یک لیوان شخصی در داخل کیف خود داشته باشیم. به این ترتیب دیگر به محیط زیست آسیب نمی رسانیم و بهداشت فردی خود را نیز رعایت کردیم. تجزیه لیوان های کاغذی ممکن است مدتها طول بکشد. که باعث آلودگی محیط زیست می شود.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه