ظروف یک بار مصرف گیاهی

مقدمه-ظروف یک بار مصرف گیاهی استفاده از ظروف یکبار مصرف به یک باره در جهان جهش زیادی پیدا کرده است. دیگر استفاده از لیوان های یکبار مصرف در مکانهای عمومی یک امر عادی شده است. در صورتی که قبل از اختراع لیوان های یکبار مصرف، استفاده از ظروف مشترک باعث ایجاد حوادث بسیار مرگ باری شده بود.

اما با تمام این حرفها باز هم نمی توان از مضرات ظروف پلاستیکی چشم پوشی کرد. اگر داخل لیوان های پلاستیکی چای داغ مصرف کنید. مواد سمی موجود در پلاستیک در داخل چای حل شده و می تواند اثرات زیان باری را برای افراد ایجاد کند.

ظروف یک بار مصرف گیاهی

به دنبال کاهش مضرات لیوان های پلاستیکی ظروف یکبار مصرف گیاهی جایگزین شد. در واقع لیوان کاغذی یکی از پرمصرف ترین محصولات یکبار مصرف گیاهی بوده است. یکی از پر مصرف ترین سایزهای آن لیوان کاغذی 120 سی سی است. همه ما گاهی اوقات به برای رفع خستگی یک روزکاری در کافی شاپ محل کار یا دانشگاه یک چای یا قهوه خریداری کرده ایم. بیشترین سایزی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و کابردی است. لیوان کاغذی 120 سی سی و 180 سی سی است. به دلیل وجود لایه پلاستیکی آب از داخل لیوان به بیرون نشت نمی کند.

در لیوان های پلاستیکی نمی توانید موادی را دمای بالاتر از 65 درجه سانتی گراد دارند را نگهداری کنید. بنابراین بهترین گزینه برای مصرف چای و قهوه داغ لیوان کاغذی است. البته فقط برای نوشیدنی های داغ از آن استفاده نمی کنند. بلکه از لیوان کاغذی 360 سی سی و 480 سی سی به عنوان لیوان کاغذی نوشابه ای استفاده می کنند.

راه حل از بین بردن این مشکلات چیست؟

برای اینکه مضرات ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را کاهش بدهیم. بهتر است از لوازمی استفاده کنیم که کمترین میزان آسیب را به بدن و محیط زیست وارد کند. ظروف گیاهی یک انتخاب مناسب است. ظروف یکبار مصرف به سرعت در طبیعت تجزیه می شود و هیچگونه اثرات زیان باری را به وجود نمی آورد.

زمانی که مواد غذایی در داخل این ظروف قرار می گیرد هیچ واکنشی بین مواد غذایی و ظروف ایجاد نمی شود. بنابراین زمانی که در داخل آنها نوشیدنی داغ یا غذای گرم مصرف کنیم هیچ واکنش شیمیایی بین مواد غذایی و ظروف گیاهی صورت نمی گیرد.

برای ساخت ظروف یکبار مصرف کاملاً از مواد گیاهی استفاده می شود. به طور عمده از مواد گیاهی مانند نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم ساخته می شوند. بنابراین زمانی که به طبیعت باز گردانده می شوند فقط شش ماه طول می کشد تا تجزیه شوند.

مزایای ظروف یک بار مصرف گیاهی

همانطور که قبلاً که به آن اشاره کردیم این ظروف از مواد گیاهی مانند نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم ساخته می شود. برای اینکه مایع به بیرون نشت نکند از موادی مانند موم عسل، روغن های گیاهی و گلوتن استفاده می کنند. این مواد از نشت مواد به لایه بیرونی جلوگیری می کند.

اما مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی عبارتند از:

  • در ساخت این ظروف هیچ ماده ی شیمیایی به کار نرفته است. بنابراین زمانی که مواد غذایی را در داخل آن ها قرار می دهیم هیچ گونه واکنش شیمیایی انجام نمی شود. همچنین برای بدن و محیط زیست هیچ ضرری ندارند.
  • ظروف گیاهی به راحتی در طبیعت تجزیه می شوند. تقریباً این ظروف بعد از رها سازی در طبیعت بین پنج تا شش ماه تجزیه می شوند.
  • شما می توانید با خیال آسوده مواد غذایی و نوشیدنی های داغ خود را در این ظروف مصرف کنید. این ظروف در برابر حرارت مقاوم هستند. بنابراین نگران نباشید.

معایب استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی

یکی از بزرگترین عیب های این ظروف این است که اگر مایعات را در داخل آنها بریزید. ممکن است بوی نشاسته بدهد. این امر ممکن است بر روی مزه مایعات تأثیر بگذارد.

سخن آخر

ظروف گیاهی برای بدن مضر نیستند. بنابراین می توانند جایگزین مناسبی برای ظروف پلاستیکی باشند. ظروف پلاستیکی سالها طول می کشد تا در طبیعت بازیافت شود. اما ظروف گیاهی به سرعت در طبیعت بازیافت می شود. همچنین ظروف پلاستیکی در طبیعت ایجاد آلودگی می کند. اما ظروف گیاهی با اکسپژن هوا ترکیب شده و ایجاد آلودگی نمی کند.

همچنین می توانید ظروف گیاهی را به عنوان خوراک دام و طیور استفاده کنید. ایران به عنوان پنجمین کشور در جهان است که می تواند ظروف یکبار مصرف گیاهی را تولید کند.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه