برای نگهداری مواد غذایی گرم چه ظرفی مناسب است ؟

یکی از دغدغه های اصلی مردم این روزها حفظ بهداشت مواد غذایی و تغذیه سالم می باشد . بنابراین بهتر است نحوه نگهداری مواد غذایی گرم را بدانیم تا در بافت آن کمترین تغییرات شیمیایی رخ دهد ، در غیر این صورت باعث به خطر افتادن سلامتی شما خواهد شد . ظروف یکبار مصرفی که از جنس فوم می باشند برای نگهداری مواد غذایی گرم با دمای پایین تر از 70 درجه مناسب می باشند . در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در رابطه با نگهداری مواد غذایی در اختیار شما قرار دهیم . امیدواریم با مطالعه این مقاله نیاز شما در این زمینه برطرف شود .

برای نگهداری مواد غذایی گرم چه ظرفی مناسب است ؟

نگهداری مواد غذایی گرم یکی از مسائل مهمی است که این روزها مورد توجه بسیاری از افراد خصوصا خانم ها قرار گرفته است . با نگهداری مناسب ، مواد غذایی در طولانی مدت ، کیفیت خود را حفظ خواهند کرد . بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از ظروف یک بار مصرف بسیار خوب و آسان بوده و باعث حفظ ارزش غذایی می شود . امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف مانند لیوان کاغذی ، بشقاب ، پیش دستی و غیره در سفره های غذا و نذری رایج شده است .

اما بهتر است بدانید که استفاده از ظرف غذای یکبار مصرف قوانین و مقررات خاص خود را دارد . به عنوان مثال اگر از ظروف پلاستیکی به عنوان ظرف غذا استفاده می کنید باید بسیار محتاط عمل کنید . زیرا هر نوع پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی گرم قابل استفاده نیست .

مصرف غذا ، نگهداری مواد غذایی گرم و نوشیدنی داغ درون ظروف یکبار مصرف پلاستیکی شفاف می تواند باعث بروز بیماری های مختلف مانند آلرژی شود . برای تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از مواد شیمیایی استفاده می شود ، با نگهداری مواد غذایی گرم ، مواد شیمیایی در اثر حرارت تجزیه شده و مولکول ها وارد غذا می شوند . بنابراین از نگهداری غذا و نوشیدنی داغ درون ظروف یکبار مصرف پلاستیکی شفاف خودداری کنید . ظروف یکبار مصرف بی رنگ و شفاف تنها برای نگهداری غذا و نوشیدنی های سرد مناسب هستند .

نگهداری مواد غذایی گرم

در کشور ما برای نگهداری مواد غذایی گرم از ظروف پروپیلن و پلی استایرن استفاده می گردد .  ظروفی که از جنس پروپیلن می باشند از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار می باشند و شکنندگی کمتری دارند . ظروف پلی استایرن به سه دسته تقسیم می شود :

  1. ظروف و لیوان های شفاف و شکننده

برای مصرف نوشیدنی های سرد از ظروف و لیوان های شفاف استفاده می گردد .

  1. ظروف پلی استایرن های مات

برای مصرف غذا و نوشیدنی هایی که دمای آن ها زیر 70 درجه سانتی گراد است ، استفاده می گردد .

  1. پلی استایرن های فوم

در این نوع ظروف گاز هگزان محبوس شده است ، به همین دلیل خطر دمیده شدن گاز هگزان در مواد غذایی با دمای 200 درجه سانتی گراد وجود دارد .

نکات ضروری ظروف مصرفی غذا و نوشیدنی ها

  • تا جایی که امکان دارد از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنید . در صورت نیاز از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی استفاده کنید .
  • ظروف پلاستیکی را درون مایکروویو قرار ندهید .
  • ظروف پلیمری را هرگز در مجاورت نور خورشید قرار ندهید . حرارت و نور خورشید باعث آزاد شدن مواد شیمیایی وخطرناک موجود در این ظروف می شوند .
  • برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی های سرد ظروف یکبار مصرف شفاف و بی رنگ مناسب می باشند .
  • برای نگهداری مواد غذایی گرم از فویل های آلومینیومی استفاده کنید .
  • از لیوان های کاغذی و گیاهی برای نگهداری نوشیدنی های گرم استفاده گردد . ظروف گیاهی و کاغذی با استفاده از نشاسته ذرت ، گندم و سیب زمینی تهیه می شوند و گران تر از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی می باشند . هم چنین ظروف کاغذی و گیاهی برخلاف ظروف پلاستیکی طی چندین ماه در خاک تجزیه می شوند .
  • غذایی که در ظروف یکبار مصرف نگهداری می شوند ، نهایتا پس از دو ساعت ماندگاری مصرف گردد .

با توجه به موارد ذکر شده در صورتی که قصد سفارش ظروف یکبار مصرف دارید حتما شماره پروانه درج شده بر روی ظروف را بررسی نمایید . جهت سفارش ظروف یکبار مصرف مانند لیوان کاغذی چای دار ، لیوان کاغذی تک جداره ، بشقاب ، قاشق و جنگال ، ظروف یکبار مصرف طرح دار با استفاده از خطوط ارتباطی موجود در وب سایت ملیوان با ما تماس حاصل فرمایید .

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه