معایب و مزایای استفاده از لیوان یکبار مصرف

با توجه به پیشرفت صنعت و افزایش تقاضای مردم به استفاده از لوازم بهداشتی ، با توجه به صرفه جویی در زمان امروزه انواع ظروف یکبار مصرف مانند ظروف یکبار مصرف یلاستیکی ، ظروف یکبار مصرف گیاهی ، ظروف یکبار مصرف فومی ، لیوان کاغذی چای دار ، ظروف یکبار مصرف کاغذی مانند لیوان کاغذی و ظروف یکبار مصرف آلومینیومی در دسترس عموم مردم قرار گرفته است .

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف ، لیوان یکبار مصرف می باشد . در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در زمینه معایب و مزایای استفاده از لیوان یکبار مصرف در اختیار شما قرار دهیم . با ما همراه باشید…

معایب و مزایای استفاده از لیوان یکبار مصرف

لیوان یکبار مصرف  می تواند از جنس پلاستیک ، کاغذ ، مقوا و غیره باشد . متقاضیان عزیز می توانند با توجه به نوع مصرف خود لیوان مورد نظر را انتخاب و خریداری نمایند . هم چنین مشتریان عزیز می توانند با توجه سلیقه خود شکل ظاهری لیوان یکبار مصرف را سفارش دهند .

اکثر ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از مواد پلیمری مانند پلی اتیلن ، پلی پروپیلن ، پلی استایرن و غیره تولید می شوند . با بهره گیری هر یک از مواد اولیه ذکر شده خصوصیات خاصی در محصولات تولید شده ایجاد می شود که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم .

لیوان یکبار مصرف

ظروف و لیوان های پلی استایرنی کریستال

در گذشته ظروف یکبار مصرف با استفاده از مواد اولیه پلی استایرنی تولید و عرضه می شد . متاسفانه ظروفی که با استفاده از مواد استایرن تولید شده اند ، با قرار گرفتن خوراکی یا نوشیدنی های داغ در این ظروف مواد سمی از خود منتشر می کنند . به همین دلیل در سال های اخیر میزان کمتری از این جنس تولید شده است .

ظروفی که با استفاده از پلی استایرن کریستالی تولید می شوند ، شیشه ای رنگ و شفاف می باشند . لیوان پلی استایرن کریستال شکننده می باشند و معمولا برای نگهداری مایعات مورد استفاده قرار می گیرند .

متاسفانه به دلیل استفاده از مایعات داغ در این نوع لیوان ها ، ماده ای سرطان زا آزاد شده و با نوشیدنی ترکیب می شود . به همین دلیل برای نوشیدنی های اسیدی و چرب استفاده از این نوع لیوان ها توصیه نمی شود .

ظروف و لیوان های یکبار مصرف پلی پروپیلنی

امروزه با استفاده از مواد پلی پروپیلنی انواع لیوان یکبار مصرف تولید می شوند . این نوع لیوان ها ظاهری شیشه ای و شفاف دارند و از استحکام قابل توجهی برخوردار هستند و در عین حال بسیار نرم می باشند .

از مزایای لیوان هایی که با استفاده از مواد پلی پروپیلنی تولید می شوند عدم وجود استایرن است . بنابراین می تواند جایگرین مناسبی برای ظروف یکبار مصرف پلی استایرنی باشد . پس می توان به دلیل عدم وجود مواد سمی برای انواع نوشیدنی داغ از این نوع لیوان استفاده نمود .

با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده تقریبا تمام کشورها به این نتیجه رسیده اند که مواد اولیه پروپلینی سرطان زا نمی باشد . خوشبختانه در کشور ایران چندین سال است که این ماده پلیمری جایگزین مواد پلی استایرنی شده است .

ماده پلیمری تا حد بسیار زیادی در برابر گرما مقاوم است به همین دلیل برای تولید ظروف ضخیم بسته بندی آشپزخانه و ظروف درب داری که داخل مایکرویو مورد استفاده قرار می گیرد و غیره استفاد می شود .

مزایای لیوان یکبار مصرف

  • از نشت مایعات به سطح بیرون جلوگیری می شود .
  • متناسب با نیاز مشتری قابل طراحی می باشد .
  • لیوان یکبار مصرف کاملا بهداشتی می باشد .
  • از مقاومت بالایی برخوردار است .
  • به راحتی قابل استفاده می باشد .
  • به سادگی قابل تولید است .
  • کاملا شفاف است .

معایب لیوان یکبار مصرف

  • در ترکیب مواد اولیه لیوان های یکبار مصرف از مواد شیمیایی استفاده می شود . به همین دلیل تا جایی که امکان دارد از آشامیدنی هایی که دمای بیشتر از 60 درجه دارند از این نوع لیوان استفاده نشود .
  • در ترکیب مواد اولیه لیوان یکبار مصرف از مواد شیمیایی و نفتی استفاده می شود ، به همین دلیل قیمت این نوع محصولات به نوسانات بازار نفت بستگی دارد .
  • به دلیل شفاف بودن رنگ لیوان یکبار مصرف قابلیت برندسازی و نوشتن تبلیغات بر روی آن وجود ندارد .
  • این نوع لیوان در مدت زمان بسیار زیادی بازیافت می شوند ، به همین دلیل به طبیعت آسیب می رسانند .
کلیدواژه : لیوان یکبار مصرف
دکتر کرابی
ارسال دیدگاه