چگونه ظروف یکبار مصرف خود را انتخاب کنیم ؟

چگونه ظروف یکبار مصرف خود را انتخاب کنیم ؟ شاید در ظاهر پاسخ به این پرسش چندان هم دشوار و چالش برانگیر نباشد اما نکات و توصیه هایی را در هنگام تهیه این نوع ظروف باید در نظر داشت که برای یک خرید مطمئن، بسیار ضروری و با اهمیت است. خرید ظروف یکبار مصرف نیازمند ارائه برخی نکات و راهنمایی ها بوده که اطلاع از آنها به شما برای خرید این ظروف کمک زیادی می کند. به همین منظور در مطلب پیش رو با بررسی موارد مهم و تاثیرگذار خواهیم آموخت که چگونه ظروف یکبار مصرف خود را انتخاب کنیم؟

نکات مهم هنگام خرید ظروف یکبار مصرف

اولین گام در هنگام تهیه ظروف یکبار مصرف، کارخانه تولیدکننده این نوع ظروف است که می بایست دارای پروانه فعالیت و همچنین مجوزهای لازم از مراکز بهداشتی باشد. این مشخصات برای هر کارگاه تولیدی ظروف یکبار مصرفی به معنای رعایت استاندارهای تعیین شده در این زمینه و همچنین استفاده از مواد اولیه باکیفیت در فرآیند ساخت این محصولات می باشد. این اطلاعات علاوه بر آنکه بر روی جعبه تولیدات یک کارخانه درج می شود، بر روی سطح بدنه ظروف نیز قابل مشاهده است.

تولید ظروف یکبار مصرف
تولید ظروف یکبار مصرف

نکات بهداشتی دخیل در انتخاب ظروف یکبار مصرف

انتخاب ظروفی که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند بهترین راهکار جهت اطلاع از آن است که چگونه ظروف یکبار مصرف خود را انتخاب کنیم؟ با درنظر گرفتن نکات زیر می توانید با اطمینان بیشتری نسبت به خرید ظروف یکبار مصرف مورد نیاز خود اقدام نمائید:

  • توجه به شماره پروانه تولید محصولات، پلیمر مورد استفاده، هم جهت بودن ضلع‌های مثلث روی ظروف با جهت ساعت که بیانگر کیفیت مواد اولیه و قابلیت بازیافت آن است.
  • توجه به علائم مربوط به نوع پلیمر (پلی استایلن و پلی پروبلین) که در داخل مثلث و با حروف اختصاری بر روی ظروف نمایان می شود.
  • استفاده از ظروف با علائم pvc ممنوع است. همچنین، مشاهده وجود عدد 6 و ps در داخل مثلث روی ظروف به معنای محدودیت های دمایی در هنگام استفاده بوده و برای موادی با دمای زیر 65 درجه کاربرد دارد.

توصیه های لازم برای خرید ظروف یکبار مصرف

توجه به برخی نکات با اهمیت در هنگام خرید این محصولات یکی از راه هایی است که به ما کمک می کند بدانیم چگونه ظروف یکبار مصرف خود را انتخاب کنیم؟

  • ظروف یکبار مصرف شفاف

پیش از اقدام برای خرید ظروف یکبار مصرف، لازم است متناسب با نوع مواد غذایی، انتخاب کنید که کدام دسته از ظروف کارایی بهتری دارند. مثلا برای سرو غذاها و نوشیدنی های سرد می توانید از ظروف یکبار مصرف شفاف استفاده کنید. یکی از دلایلی ممنوعیت کاربرد ظروف شفاف برای غذاهای گرم، وجود ماده لایزر در ترکیب این نوع محصولات است که مانع از شکنندگی آنها می شود اما در برخورد با مواد غذایی گرم، منجر به تولید ترکیباتی سمی خواهد شد که به شدت برای سلامتی خطرناک است.

ظروف یکبار مصرف شفاف
ظروف یکبار مصرف شفاف
  • ظروف یکبار مصرف فومی

برای سرو انواع مواد غذایی سرد و گرم، انتخاب ظروف یکبار مصرف فومی می تواند گزینه مناسبی باشد اما این نکته را باید در نظر داشت که این ظروف برخی مایعات داغ مانند چای توصیه نمی شوند.

  • ظروف یکبار مصرف رنگی

ظروف یکبار مصرف رنگی دسته ای دیگر از این محصولات هستند که با توجه به تنوع رنگ آنها در برخی مراسمات و جشن ها، قابل استفاده می باشند. در مورد این دسته از ظروف نیز همچنان این پرسش مطرح است که چگونه ظروف یکبار مصرف خود را انتخاب کنیم؟

ترکیبات رنگی این ظروف در برخورد با گرمای ناشی از مواد غذایی، حل شده و به طور حتم خطراتی برای سلامتی به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه می شود یا از ظروف سفید و بی رنگ استفاده کنید و یا از ریختن و سرو مواد غذایی داغ در آنها پرهیز نمائید.

ظروف یکبار مصرف رنگی
ظروف یکبار مصرف رنگی
  • توجه به علائم حک شده روی ظروف

درج برخی علائم روی ظروف، بیانگر اطلاعات خاصی در مورد ظروف یکبار مصرف است. مثلا علامت PP به معنای امکان سرو غذاهایی با دمای بیش از 70 درجه بوده و PS بیانگر سازگاری ظروف با مواد غذایی کمتر از 70 درجه‌ی سانتی‌گراد می‌باشد.

  • قابلیت بازیافت و برگشت به محیط زیست

گروه دیگری از مصرف کنندگان نیز با هدف اطلاع از قابلیت بازیافت ظروف یکبار مصرف، در پی آن هستند که چگونه ظروف یکبار مصرف خود را انتخاب کنیم؟ این افراد می توانند ظروف یکبار مصرف گیاهی را خریداری کنند. ساختار این ظروف از مواد گیاهی مختلفی مانند نشاسته‌ ذرت، گندم، سیب‌زمینی و یا نیشکر تشکیل شده که ظرف چند ماه قابل تجزیه و برگشت به محیط زیست بوده و یا اینکه برای خوراک دام برخی دامداری ها ارسال می شود.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه