انواع ظروف یکبار مصرف گیاهی

انواع ظروف یکبار مصرف گیاهی از جمله محصولاتی هستند که به تازگی و با توجه به برخورداری از ویژگی‌های خاص همچون عدم آسیب به سلامت انسان و محیط زیست، بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته‌اند. امروزه ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی و ساخته شده با ترکیبات شیمیایی برای انسان بسیار خطرآفرین بوده و آسیب‌هایی را نیز به طبیعت وارد می‌سازند.

بنابراین گرایش به ظروفی که در ساخت آن‌ها از مواد و ترکیبات سالم و سازگار با محیط زیست استفاده شده، افزایش چشمگیر داشته است. به همین دلیل ما نیز در ادامه این مطلب به بررسی و معرفی ویژگی‌های ظروف یکبار مصرف گیاهی خواهیم پرداخت.

اصلی‌ترین ویژگی‌های ظروف گیاهی

عدم ایجاد واکنش میان موادغذایی و ظروف، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظروف ساخته‌شده از مواد گیاهی است. همین ویژگی ظروف گیاهی را به عنوان پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف برای انواع غذاهای سرد و گرم، مایعات داغ و مواد چرب مناسب می‌کند.

ظروف گیاهی غذاهای سرد
ظروف گیاهی غذاهای سرد

تجزیه‌پذیری سریع قابلیت دیگری است که این نوع ظروف یکبار مصرف از آن برخوردار هستند که این ویژگی موجب کاهش اثرات منفی آنها بر محیط زیست می‌شود.

ترکیبات تشکیل دهنده ظروف یکبار مصرف گیاهی عمومأ از مواد طبیعی و غیر سمی است. این مواد علاوه بر آنکه خطری را برای سلامت انسان به همراه نخواهد داشت، در کمتر از 6 ماه نیز به‌راحتی به چرخه طبیعت باز خواهد گشت.

مواد تشکیل‌دهنده ظروف گیاهی

همان‌طور که اشاره شد و از نام این نوع ظروف ‌یکبار مصرف نیز مشخص است، مواد طبیعی و گیاهی همانند نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم ترکیبات تشکیل‌دهنده این ظروف هستند. خواص هریک از این مواد به‌گونه‌ای هستند که برای کاربرد آن‌ها در ظروف یکبار مصرف گیاهی ، نیازمند اعمال برخی تغییرات می‌باشند. مثلا نشاسته به طور طبیعی نوعی پلیمر با ساختار گیاهی بسیار ضعیف است که دارای ویژگی آب دوستی یا هیدروفیلی قوی می‌باشد.

از این رو، می‌بایست ساختار آن به پلیمری با استحکام بالاتر تبدیل گردد. برای این منظور، برخی مواد اسیدی و چرب که دارای ماهیتی گیاهی نیز هستند؛ مانند استئاریک اسید و اولئیک اسید به آن افزوده می‌شود. به این ترتیب و با تغییر در ترکیب اولیه، باعث به وجود آمدن حالت پلیمری و آب‌گریزی مناسب در این ظروف خواهد شد.

ساختار ظروف گیاهی
ساختار ظروف گیاهی

مزایای انواع ظروف یکبار مصرف گیاهی

به طور حتم تمام محصولاتی که به نوعی در ساختار آنها از مواد طبیعی و گیاهی استفاده شده باشد، دارای مزایا و فواید بسیاری خواهند بود. ظروف یکبار مصرف گیاهی نیز از این قاعده مستثنی نیوده و به دلیل اینکه در تولید آنها علاوه بر مواد گیاهی از موم عسل، برخی روغن‌های طبیعی و یا گلوتن نیز استفاده شده است، با مزایایی همراه هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت:

  • عدم استفاده از ترکیبات شیمیایی در این ظروف و همچنین  لیوان دوجداره با چاپ و لیوان قهوه، موجب گردیده که در برخورد با مواد غذایی با دمای بالا هیچ نگرانی و استرسی بابت وجود مواد سمی و مضر در غذا وجود نداشته باشد. درواقع ظروف گیاهی فاقد اثرات آسیب‌رسان و واکنش‌های شیمیایی با مواد غذایی در هر دمایی هستند.
  • کوتاه بودن مدت‌زمان تجزیه و بازگشت به طبیعت که نهایتأ 5 الی 6 ماه به طول می‌انجامد، این ظروف را به عنوان دوستدار طبیعت معرفی نموده است.
  • مقاومت و پایداری مناسب در برابر حرارت و دمای بالا، از مزایای مهم ظروف گیاهی است.
  • عدم وابستگی به ترکیبات نفتی نیز از شاخصه‌های مهم این نوع ظروف به شمار می‌رود.
ظروف گیاهی تجدیدپذیر
ظروف گیاهی تجدیدپذیر

معایب استفاده از ظروف گیاهی

به‌ندرت می‌توان موردی را یافت که بیانگر وجود اشکالی در انواع ظروف یکبار مصرف گیاهی باشد. اما از آنجایی که هدف از نگارش این نوشتار، معرفی کامل و دقیق ظروف یکبار مصرف گیاهی است، می‌توان تنها به یک مورد تحت عنوان معایب این نوع ظروف اشاره کرد.

استشمام اندک بوی نشاسته در هنگام ریختن مایعات گرم در داخل آنها، تنها موردی است که آنهم به ندرت ممکن است احساس شود. درواقع تنها افرادی با شامه تیز ممکن است بوی نشاسته را استشمام کنند. همین مسئله موجب می‌شود که این‌طور این تصور به وجود بیاید که مزه مایعات نیز تغییر کرده اما چنین نیست.

نحوه اطمینان از سالم بودن ظروف گیاهی

تنها با بررسی ظروف یکبار مصرف گیاهی به طرق زیر می‌توان از سلامت ظرف اطمینان حاصل نمود:

1- بررسی ظروف انتخاب شده و دقت در یکنواختی ساختار و سطح آنها

2- عدم مشاهده رگه، تیرگی و یا وجود لکه یا نقاط سیاه در ساختار ظروف. برای بررسی دقیق‌تر می‌توانید آن‌ها را در مقابل نور قرار داده و مشاهده کنید.

جهت دریافت قیمت لیوان کاغذی سه جداره با ما تماس بگیرید.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه