خرید ظروف یکبار مصرف

خرید ظروف یکبار مصرف با اهداف مختلف و برای مصارف گوناگون صورت می گیرد اما در نهایت همه افراد با در نظر گرفتن راحتی خود، به استفاده از این ظروف روی می آورند. تهیه و فروش عمده لیوان کاغذی سه جداره در انواع فومی، آلومینیومی، کاغذی، گیاهی و برای مصارفی همچون نذری و مراسمات مذهبی، شرکت ها، تالارها و… صورت می گیرد. به همین منظور در ادامه به برخی نکات مهم در هنگام خرید آنها اشاره خواهیم داشت.

مزایای خرید ظروف یکبار مصرف

از جمله مهم ترین مزایای تهیه و خرید ظروف یکبار مصرف می توان موارد زیر را نام برد:

  • از مزایای اصلی و مهم ظروف یکبار مصرف می توان به سرعت تولید و صرف هزینه و انرژی اندک برای ساخت این محصولات اشاره کرد.
  • مقاومت که این نوع ظروف در برابر مواد الکلی از خود به نمایش می گذارد و عدم تغییر حالت آنها، دیگر مزیتی است که موجب افزایش کاربرد آنها برای مصارف گوناگون شده است.
  • قابلیت فرم پذیری بالا در ساخت ظروف یکبار مصرف را می توان مزیت دیگر این نوع ظروف دانست که موجب گردیده نمونه های متنوعی از این محصولات، تولید و روانه بازار شوند. بنابراین هنگام خرید ظروف یکبار مصرف می توان متناسب با نیاز و سلیقه خود، براحتی ظروف مورد نیاز خود را انتخاب کرد.
  • شفافیت و طرح پذیری فوق العاده ظروف یکبار مصرف نیز از مزیت های دیگر ظروف یکبار مصرف محسوب می شوند که از دلایل کارایی و استفاده گسترده از این دسته محصولات نیز هست.
بهترین ظروف یکبار مصرف
بهترین ظروف یکبار مصرف

توجه به علائم روی ظروف در هنگام خرید

علائم و اعدادی بر روی ظروف یکبار مصرف دیده می شود که بیانگر اطلاعاتی خاص در مورد این ظروف می باشند. درواقع این علائم به نوعی ویژگی های محصول و مواد اولیه آنها را نشان می دهد که در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف بایستی به آنها توجه داشت. مثلا اعداد حک شده روی این ظروف که عمومأ از 1 تا 7 هستند، بیانگر کیفیت آنها بوده و هرچقدر این رقم پائین تر باشد، خطرات کمتری برای سلامتی خواهد داشت. مثلا اعداد سه تا هفت، خطر ورود مواد شیمیایی به غذا را گوشزد می کند. بنابراین جهت نگهداری مواد غذایی بهتر است از ظروفی با اعداد 1 تا 3 استفاده کنید.

انواع ظروف یکبار مصرف

عمومأ مواد اولیه به کاررفته برای ساخت انواع ظروف یکبار مصرف متفاوت هستند و شامل مواد پلاستیکی، سلولزی، کاغذی، فومی و آلومینیومی می باشند. هر یک از ظروف تولید شده با این مواد، بسته به نوع متریال و خواص و ویژگی های آنها، دارای کارایی و استفاده متفاوتی هستند که در ادامه به صورت مختصر اشاره ای به آنها خواهیم داشت.

1- ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

قدیمی ترین و شناخته شده ترین ظروف یکبار مصرف، از نوع پلاستیکی هستند که از وزن بسیار سبکی، برخوردار می باشند. این ظروف در دو نوع مات و شفاف در بازار دیده می شوند که به غیر از ظاهر، تفاوت دیگری با یکدیگر ندارند. هردو گروه این محصولات، از استحکام و مقاومت مناسبی در برابر گرما برخوردار نیستند و همین ویژگی موجب شده که خرید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، تنها با هدف سرو مواد غذایی و نوشیدنی های سرد، صورت بگیرد.

نوع دیگری از این ظروف نیز به صورت رنگی در بازار یافت می شوند که این نوع ظروف نیز از قاعده استفاده برای مواد غذایی سرد، مستثنی نمی باشند و به هیچ عنوان نباید از آنها برای مواد غذایی گرم استفاده نمود.

ظروف پلاستیکی
ظروف پلاستیکی

2- ظروف یکبار مصرف فومی

گروه دیگری از ظروف یکبار مصرف، از نوع فومی هستند که به دلیل مقاومت ایده آل در برابر حرارت، کارایی بیشتری در مقایسه با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارند. از این ظروف می توان برای نگهداری غذاهای گرم استفاده نمود اما باز هم نباید تا مدت طولانی، غذا را در داخل آن قرار داد.

3- ظروف یکبار مصرف کاغذی

ظروف یکبار مصرف سلولزی یا کاغذی، با قابلیت تجزیه پذیری و بازگشت به محیط زیست از جمله نمونه های مناسب و پرطرفدار در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف به شمار می رود. امکان نگهداری مواد غذایی سرد و گرم نیز ویژگی مهم دیگری است که باعث افزایش استفاده از آنها شده است. البته برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از ایجاد تغییراتی در طعم غذا، بهتر است از نگهداری طولانی مواد گرم در این ظروف خودداری شود که لیوان قهوه نمونه ای از این ظروف کاغذی یکبار مصرف می باشند.

ظروف کاغذی
ظروف کاغذی

4- ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی نیز از نقطه نظر تاثیرات مثبت بر محیط زیست و تجزیه سریع و راحت، همواره مورد توجه استفاده کنندگان ظروف یکبار مصرف بوده است. البته متناسب با کارایی بالای این نوع ظروف در نگهداری از مواد غذایی گرم و سرد، دارای قیمتی بالاتر از دیگر موارد نیز می باشند.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه