انواع ظروف یکبار مصرف

انواع ظروف یکبار مصرف براساس ویژگی های مختلف این نوع محصولات قابل تقسیم بندی هستند که پیش از تنوع طرح و مدل های این ظروف، معمولا متریال تولیدی در اولویت این دسته بندی قرار دارد. امروزه برای ساخت ظروف یکبار مصرف، از جنس ‌های مختلفی استفاده می شود که بسته به نوع کارایی و نیاز مصرف کننده، به بازار عرضه می شوند. به همین منظور در این مطلب به بررسی انواع مختلف ظروف یکبار مصرف و مزایا و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی

با توجه به اهمیت محیط زیست، این روزها تلاش می شود از مواد برگشت پذیر و قابل تجزیه به عنوان جایگزین مواد پلاستیکی در تولید ظروف یکبار مصرف، استفاده شود. از این رو از ترکیباتی با منشأ گیاهی مانند نشاسته ذرت، گندم و سیب زمینی برای ساخت انواع ظروف یکبار مصرف بهره برده می شود.

به این ترتیب، علاوه بر آنکه نگهداری غذای گرم در این ظروف خطری برای سلامتی به همراه نداشته، هیچ نوع آسیبی نیز به طبیعت وارد نمی سازد و از طرفی قابلیت نگهداری طولانی مدت نیز خواهد داشت. از ویژگی های مثبت این نوع ظروف می توان به ماندگاری زیاد و ساختاری فاقد مواد شیمیایی اشاره کرد. برای اطمینان از گیاهی بودن ظروف یکبار مصرف، به کلمه PLA در کادر مثلثی پشت ظروف دقت نمائید.

ظروف یکبار مصرف کاغذی

ظروف یکبار مصرف کاغذی

ظروف یکبار مصرف کاغذی نوع دیگری از انواع ظروف یکبار مصرف هستند که از محبوبیت زیادی در میان مصرف کننده ها برخوردار بوده و از طرفی این امکان وجود دارد که مشاغل مرتبط با مواد غذایی، برای موفقیت در رقابت تبلیغاتی، لوگو و یا مشخصات خود را بر روی آن چاپ کنند. از جمله پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف کاغذی، می توان به انواع لیوان، ظروف مخصوص فست فودها، سیب زمینی، پاپ کورن، بستنی و حتی ظروف بیرون بر رستوران ها اشاره کرد. مقاومت دمایی این نوع ظروف بسیار بالا بوده و قابلیت تجزیه پذیری در چرخه زیست را دارا هستند.

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

نوع دیگری از ظروف یکبار مصرف که در سالهای اخیر شاهد گسترش استفاده از آن در میان مشاغل مرتبط با مواد غذایی و رستوران ها بوده ایم، ظروف آلومینیومی هستند. مهم ترین مزیت این نوع ظروف یکبار مصرف، گرم نگهداشتن غذا تا ساعات طولانی و امکان قرار دادن آن در مایکروفر و فر است. در این صورت بدون هرگونه لطمه به ماهیت و خاصیت مواد تشکیل دهنده، غذای شما گرم می ماند.

عدم واکنش متریال این ظروف با مواد غذایی، مهم ترین ویژگی ظروف آلومینیومی است که مانع تغییر طعم غذا شده و به حفظ کیفیت آن کمک می کند. وزن سبک، دوام مناسب و گرم نگهداشتن غذا تا مدت زمان زیاد از مزایای ظروف آلومینیومی است. همچنین سازگاری ایده آل با محیط ‌زیست دیگر مزیت این نوع از انواع ظروف یکبار مصرف بوده که ضمن جلوگیری از تخریب محیط‌زیست، امکان بازیافت نیز دارد.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

شناخته شده ترین ظروف در میان انواع ظروف یکبار مصرف از جنس پلاستیک هستند که سابقه زیادی در این عرصه داشته و معمولا از ماندگاری بالایی نیز برخوردار نمی باشند. این ظروف به همان اندازه که برای غذاهای گرم کارآمد نیستند، برای غذاهای سرد بهترین گزینه و بسیار مناسب می باشند و بدون کوچکترین تغییر در کیفیت و مزه، امکان نگهداری از آنها به مدت طولانی وجود دارد. گستردگی استفاده از ظروف پلاستیکی تنها محدود به مواد غذایی سرد و گرم رستوران ها و فست فودها نیست و امروزه برای بسته‌بندی بسیاری از مواد لبنی، پروتئینی و خشکبار این محصولات کاربرد زیادی داشته و ماندگاری مطلوبی دارند.

ظروف یکبار مصرف فومی

ظروف یکبار مصرف فومی

یکی دیگر از انواع ظروف یکبار مصرف پرکاربرد، ظروف فومی هستند که از جنس پلی استایرن ساخته شده و در زمره با کیفیت ترین و مرغوب ترین متریال جهت نگهداری از مواد غذایی سرد، گرم و چرب به شمار می رود. ضخامت مناسب اما وزن کم و سبک، شاخص ترین ویژگی این ظروف است، همچنین جابجایی راحت، مقاومت در برابر حرارت و دمای غذا و همچنین عدم واکنش و تغییر فرم ظرف در هنگام تماس با گرمای غذا دیگر مزایای ظروف فومی محسوب می شوند. این ظروف همچنین دارای ظاهری بسیار شکیل و جذاب هستند و علی رغم برخورداری از مزایای متعدد دارای قیمت مناسبی نیز می باشند.

ظروف فومی در انواع مختلف درب دار و بدون درب برای مصارف گوناگون تولید شده اند که با توجه به ایستایی و مقاومت عالی، مانع از تغییر حالت و کیفیت غذا در هنگام حمل و جابجایی خواهد شد.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه