انواع لیوان کاغذی و ابعاد آن

انواع لیوان کاغذی همه ی ما زمانی که به مکان های عمومی مراجعه می کنیم آب سردکن هایی را می بینیم که در کنار خود یک محفظه نگهدارنده برای لیوان یکبار مصرف کاغذی دارند. در واقع فکر کردن به زندگی بدون لوازم یکبار مصرف برای انسان عصر حاضر غیر ممکن است. در گذشته بسیاری از بیماری های واگیر دار به دلیل استفاده مشترک از لیوان به افراد منتقل می شده است.

به همین دلیل استفاده از لیوان های شیشه ای در مکان های عمومی ممنوع شد و بجای آن لیوان های یکبار مصرف جایگزین آن شد. اما باید توجه کنید لیوان یکبار مصرف پلاستیکی در طبیعت بسیار دیر تجزیه می شود و اثرات بسیار زیان باری را به وجود می آورد.

به همین دلیل استفاده از لیوان هایی که بر پایه گیاهی ساخته می شود جایگزین لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی شد. نکته جالب در این باره این است که بسیاری از افراد فکر می کنند که تمامی ظروف یکبار مصرف برای محیط زیست و سلامتی موجودات خطرناک است. اما این نظریه کاملاً درست نیست زیرا بسیاری از انواع ظروف یک بار مصرف به راحتی در محیط زیست قابل بازیافت هستند.

همچنین باید به این نکته دقت کنید که نوشیدنی های داغ را نباید در لیوان های یک بار مصرف پلاستیکی مصرف کرد. زیرا این امر می تواند باعث حل شدن مواد سمی و سرطانزای ظروف پلاستیکی در نوشیدنی شده و ممکن است باعث ایجاد سرطان در فرد مصرف کننده شود.

در این مقاله به معرفی انواع لیوان یکبار مصرف کاغذی و پلاستیکی می پردازیم.

انواع لیوان یکبار مصرف کاغذی و ابعاد آن

یکی از قدیمی ترین انواع لیوان یکبار مصرف، نوع کاغذی آن است و توانسته است هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کند. یکی از مزایای لیوان یک بار مصرف کاغذی این است که می توانید نوشیدنی داغ را در آن ها مصرف کنید. بخاطر لایه پلی اتیلن که در ساخت این نوع لیوان استفاده می شود گرما به دست فرد مصرف کننده منتقل نمی شود.

انواع لیوان کاغذی عبارتند از:

  • لیوان کاغذی با لایه ی جداکننده ی هوا:

    بهترین انتخاب برای برای مصرف نوشیدنی داغ لیوان کاغذی با لایه جدا کننده هوا است. وظیفه این لایه گرم نگه داشتن محتوای داخل لیوان است. همچنین از نفوذ گرما به دست شما جلوگیری می کند و شما می توانید به راحتی این نوع لیوان کاغذی را در دست خود حمل کنید. برای ساخت این نوع لیوان از دو لایه کاغذ و یک لایه عایق هوا استفاده می شود.

  • لیوان کاغذی پلی کربنات:

    این نوع لیوان کاغذی از یک لایه جدا کننده پلی کربناتی ساخته شده است که باعث شده برای مصرف نوشیدنی های سرد و گرم مناسب باشد.

  • لیوان کاغذی بازیافت شده:

    در ساخت این نوع لیوان کاغذی از مواد بازیافت شده استفاده شده است. اگر شما حامی محیط زیست هستید این نوع لیوان یکبار مصرف کاغذی بهترین انتخاب است.

  • لیوان کاغذی پایدار:

    برای ساخت لیوان یکبار مصرف کاغذی پایدار از منابع تجدیدپذیر استفاده می شود. بنابراین می تواند یک انتخاب عالی برای افرادی باشد که حامی محیط زیست هستند. این نوع لیوان مناسب برای مصرف نوشیدنی های سرد و گرم است.

  • لیوان کاغذی ساخته شده همراه با موم:

    این لایه به استحکام لیوان کاغذی در برابر جذب و نشت مایعات به بیرون کمک می کند. همچنین می توان گفت این لایه نقش عایق دارد و می تواند دمای مایع را حفظ کند.

  • لیوان کاغذی کرکره ای:

    برای ساخت این نوع لیوان از شیارهای مرتبی استفاده شده است تا از تأثیر مستقیم گرما به دست جلوگیری کند. در واقع این شیارها باعث می شود زمانی که لیوان حاوی نوشیدنی داغ در دست شما است، گرمای آن شما را اذیت نکند.


انواع لیوان کاغذی از نظر تعداد جداره:

لیوان کاغذی تک جداره 

لیوان کاغذی دوجداره 

لیوان کاعذی سه جداره


ابعاد لیوان کاغذی

لیوان کاغذی شات که کوچکترین نوع لیوان کاغذی است، ظرفیت آن 4 انس یا70 سی سی است. به عنوان ظرف سس در رستوران ها و به عنوان تستر، سمپلینگ و … و همچنین شات های اسپرسو در کافه استفاده می شود.

بعد از آن ظرفیت 6 و 7 انس یا 180 و 200 سی سی که دارای ابعاد معمولی هستند و بیشترین کاربرد را دارد. لیوان کاغذی نوشابه، دلستر و دیگر نوشیدنی های گازدار که ظرفیت آن 480 سی سی است. بیشترین کاربرد آن برای مصرف نوشیدنی های گازدار است. زیرا این لیوان ها دارای درب قفل کننده نی هستند.

لیوان کاغذی با ظرفیت 22 انس یا 650 سی سی که کاربرد آن برای مصرف نوشیدنی های دست ساز و گازدار است. همچنین لیوان کاغذی با ظرفیت 1000 سی سی که به عنوان کاسه سوخاری و سیب زمینی سرخ شده در فست فودها استفاده می شود.

سایز لیوان کاغذی
سایز لیوان کاغذی، حجم لیوان کاغذی، ارتفاع لیوان کاغذی
دکتر کرابی
ارسال دیدگاه