ظروف گیاهی چیست ؟

ظروف گیاهی در سال 1970 تولید شدند . در چند سال گذشته استفاده مردم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی متداول نشده بود و هر فردی برای ریختن غذای خود از ظروف ملامینی و فلزی استفاده می نمود . امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و تکنولوژی و استفاده راحت از انواع ظروف یک بار مصرف مانند لیوان کاغذی ، لیوان کاغذی چای دار ، پیش دستی و غیره ، تولید این ظروف رو به افزایش می باشد . با توجه به تحقیق و بررسی های انجام شده میلیون ها تن پلاستیک در صنعت بسته بندی سالیانه مورد استفاده قرار می گیرد . متاسفانه ظروف پلاستیکی به محیط زیست آسیب می رسانند زیرا زمان بازگشت آن ها به طبیعت حدود 500 سال زمان می برد .

با توجه به موارد ذکر شده باید از ظروفی استفاده نماییم که آسیب کمتری را به محیط زیست وارد کند ، بنابراین توصیه می کنیم به استفاده از ظروف گیاهی روی آورید . در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در زمینه ظروف گیاهی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم با ما همراه باشید .

ظروف گیاهی چیست ؟

ظروف گیاهی همان طور که از نامش پیداست از مواد طبیعی گیاهی مانند گندم ، نشاسته ذرت و سیب زمینی ساخته می شود . به طور طبیعی نشاسته به عنوان یک پلیمر گیاهی ضعیف شناخته شده است که از خاصیت هیدروفیلی برخوردار می باشد ، بنابراین به منظور استفاده از آن در تولید ظروف گیاهی باید نشاسته را به یک پلیمر قوی تبدیل کنیم . با استفاده از اسیدهای چرب گیاهی مانند اولئیک اسید و استاریک اسید می توانید در ترکیب اولیه نشاسته تغییراتی را ایجاد نمایید .

غذاهای آماده شده که غالباً در ظروف پلاستیکی یا ظروف یکبار مصرف قرار می گیرند ، بخش بزرگی از آلودگی های پلاستیکی در سیستم زباله طبیعت و دریا هستند . افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی همزمان با در دسترس بودن آسان ظروف پلاستیکی ، ارزان بودن پلاستیک ، کارد و چنگال و سایر ظروف همراه شده است . حتی اگر برخی از این موارد از پلاستیک قابل بازیافت ساخته شده باشند ، به ندرت بازیافت خواهد شد که به طور کلی باعث شده است که استفاده از لوازم یکبار مصرف به وضوح غیرقابل تحمل باشد . تأثیر بسته بندی مواد غذایی با استفاده از ظروف یکبار مصرف فراتر از آلودگی محیط زیست است و برای سلامتی انسان مضر می باشد .

ظروف گیاهی

اولین قدم باید خلاص شدن از شر همه بسته بندی های غیر ضروری باشد و هیچ دلیلی وجود ندارد بخواهیم استفاده از ظروف پلاستیکی را برای بسته بندی غذاهای ، کارد و چنگال گسترش دهیم . بنابراین استفاده از ظروف گیاهی را به شما عزیزان توصیه می کنیم . بهتر است بدانید ظروف گیاهی به مواد نفتی هیچ گونه وابستگی ندارد . به عنوان مثال برای جلوگیری از سرو غذا در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در هنگام سرو غذا توسط مشتری در محل می باشد که در بسیاری از رستوران های فست فود اتفاق می افتد ، معمولاً یا برای کاهش خطر شکستگی یا جلوگیری از نیاز به امکانات شستشو استفاده از ظروف پلاستیکی در مکان های عمومی افزایش یافته است .

مزایای ظروف گیاهی

ظروف گیاهی همانند ظروف بامبو دوست دار محیط زیست می باشد . در صورتی که شرایط از نظر دما ، رطوبت و حضور میکروب ها مناسب باشد ، ظروف گیاهی در مدت زمان 6 ماه در طبیعت تجزیه خواهند شد . به طور معمول ظروف گیاهی به هوموس های غیر سمی تبدیل شده که می توان به عنوان کود از آن ها استفاده نمود .

به طور کلی مزایای ظروف گیاهی عبارتند از :

  • عاری از هرگونه اثرات مضر مواد پلاستیکی و شیمیایی حتی در حین تماس با غذای داغ
  • قابل استفاده در ماکرویو و فریزر (مقاوم در برابر حرارت)
  • تجزیه پذیری در شرایط صحیح پس از شش ماه
  • مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید
  • تهیه شده از منابع تجزیه پذیر
  • عاری از هرگونه مواد سمی
  • قابل استفاده مجدد در سه بار
  • سازگار با محیط زیست
  • عدم وابستگی به مواد نفتی
  • و غیره

معایب ظـروف یکبار مصرف گیـاهی

از معایب ظروف گیاهی می توان به این مورد اشاره نمود که با ریختن مایعات در این ظروف بوی نشاسته تا حد بسیار کمی احساس شود و به دلیل استشمام همزمان ممکن است مزه مایعات تغییر کند . البته افراد بسیار کمی متوجه این بو خواهند شد .

کلیدواژه : ظروف گیاهی
دکتر کرابی
ارسال دیدگاه